Rakstu arhīvs

Locītavu problēmu iemesli nav tikai saistīti ar organisma novecošanos

     Veselas locītavas nodrošina kustību brīvību. Ja parādās stīvums un sāpes locītavās, cilvēka ķermenis nespēj pilnvērtīgi kustēties. Nereti to saista ar organisma novecošanos. Pēc Eiropas iedzīvotāju veselības apsekojuma 2008. gada datiem 35 procentiem cilvēku vecumā pēc 55 gadiem konstatētas locītavu saslimšanas, taču šī problēma parādās arī gados jaunākiem indivīdiem.

    Lielākoties locītavu problēmas skaidrojamas ar izmaiņām, kas radušās locītavas skrimslī. Vesels locītavas skrimslis samazina kaulu slīdvirsmu berzi. Cilvēkam novecojot, zūd līdzsvars starp skrimšļa atjaunošanās un noārdīšanās procesiem, tas   „nolietojas” un nespēj pilnvērtīgi funkcionēt. Locītavu problēmas sekmē mazkustīgs dzīvesveids, nepareizs slodzes sadalījums, veicot fizisku darbu, vienveidīga vienas locītavas nodarbināšana.

     Locītavas skrimslī nav asinsvadu un nervu. Skrimšļa barošanās un atbrīvošanās no vielmaiņas galaproduktiem notiek difūzijas ceļā. Šo procesu locītavas skrimslī veicina kustības. Ja locītava ir pilnīgi nekustīga ilgāku laika periodu, locītavas skrimšļa šūnas var iet bojā, jo tajās uzkrājas vielmaiņas galaprodukti un tās nesaņem uzturvielas.

Par locītavu veselību jārūpējas laikus

    Kustības ir nepieciešamas, bet fiziskajai slodzei jābūt regulārai, savam vecumam un sagatavotībai atbilstošai. Locītavu veselībai efektīvākās ir tādas fiziskās aktivitātes, kā riteņbraukšana, peldēšana, nūjošana, kā arī staigāšana.

   Locītavu problēmas skar arī sportistus, īpaši, ja treniņi ir intensīvi un vērsti uz sasniegumiem. Izmaiņas locītavas skrimslī nereti vērojamas pēc traumām, kas nav retums profesionālajā sportā. 

     Locītavu veselībai ir būtiski uzturēt normālu ķermeņa svaru. Virssvars palielina slodzi ceļgaliem, gūžas locītavām un potītēm.

  Par locītavu veselību jārūpējas laikus. Svarīgi, lai organisms saņemtu visas nepieciešamās uzturvielas. To var panākt, ja ikdienas uzturs ir sabalansēts un daudzveidīgs, ja tajā ir pietiekoši daudz olbaltumvielu, vitamīnu un minerālvielu.

    Saistaudu, t.sk. skrimšļa, veidošanās sākas ar glikozaminoglikānu un proteoglikānu sintēzi, kurā tiek izmantots glikozamīns. Glikozamīns ir dabīgs aminomonosaharīds, kas organismā veidojas no L-glutamīna un glikozes. Uzturu der papildināt ar glikozamīnu saturošiem preparātiem. Lietderīgi ir uzsākt šo preparātu lietošanu, pirms parādījušās sāpes vai kustību ierobežojums locītavā. Locītavu stīvums, īpaši no rītiem vai arī pēc ilgstošas ķermeņa atrašanās vienā pozā ir signāls, ka locītavām nepieciešamas papildus uzturvielas. Turklāt kvalitatīvi uztura bagātinātāji palīdzēs arī sportistu locītavām treniņu laikā vai pēc savainojumiem.

    Latvijā iecienītais locītavu uztura speciālists Arthrostop® starptautiski ir pazīstams kā Proenzi®. Proenzi® produkti izstrādāti, balstoties uz jaunākajiem zinātniskajiem pētījumiem, nodrošinot kompleksas rūpes par locītavām. Proenzi® produktu līnija tiek ražota Čehijā saskaņā ar Labas ražošanas prakses (GMP) noteikumiem - tas garantē augstu ražošanas kvalitāti, produktu efektivitāti un drošību.